"Een citroën-rijder geniet van het leven en streeft daarbij naar een zo hoog mogelijke kwaliteit. Joie de vivre. Iedere Citroën krijgt een eigen persoonlijkheid mee, waar je tegen beter weten in, op een speciale manier van gaat houden.."
Wij bevinden ons op het Industrieterrein "Betterwird" in Dokkum (frl.)
Citrofielisme, uitgelegd in woorden.
Eigenlijk is dit gevoel, deze vorm van autoliefde te complex om in een paar woorden uit te leggen. Immers, men spreekt over een gevoel, iets wat je hebt of juist niet. Laten we eerlijk zijn, iedereen die een beetje van auto’s houdt, is het met me eens: een citroën is een vreemde eend in de bijt. Neem nou de vering, die hydropneumatische* techniek, dat is nou net het onderscheid van al die andere merken, die geur van LHM, oeps, ik liet mee even meeslepen..
De herkenning en erkenning van bijv. eend-rijders onderling. Iedereen heeft wel een familielid of kennis die een 2cv heeft gehad of heeft, en dan komen de verhalen vanzelf…
Laat dit een waarschuwing zijn, een ander merk rijden heeft geen invloed, eens een citroën gereden, voor altijd besmet. En de dokter heeft er nog steeds niets tegen..
Niets van het bovenstaande begrepen? Maak eens een proefvlucht!
Citroën is er als een van eersten bij als het gaat om vrouwen en reklame. Er werden dus diverse schoonheden opgetrommeld die het produkt aan de man/vrouw moesten brengen, dit natuurlijk tot grote ergernis van de concurerende merken.
Verder werd de Eiffeltoren van grote verlichte letters voorzien, zodat men van ver de naam citroën kon lezen. Hier werden 250.000 lampen voor gebruikt en 600 km. elektriciteitskabel ( 1925 - 1934). De heren van renault waren met deze geslaagde actie zeker niet blij, zij hadden juist het uitzicht hier op.
Na de oorlog start Citroën met zijn meest ambitieuze project een autofabriek onder de eigen naam "Automo